Fadderbrev 1, 2009

Tiden som varit har helt dominerats av Israels attack på Gaza som orsakade otroligt lidande för befolkningen, både fysiskt och psykiskt. Palestinagrupperna reagerade snabbt på det som hände och kunde tack vare extra bidrag från faddrar och andra givare ge extra ekonomiskt stöd till både GCMHP och PMRS. PGS skrev även under ett flertal uttalanden tillsammans med andra biståndsorganisationer på plats i de ockuperade områdena.

Jag har ännu inte fått något tillstånd att resa in i Gaza, men hoppas kunna åka dit den 24 februari tillsammans med de två projektansvariga för GCMHP, David Henley, barnneurolog och Henrik Pelling, barnpsykiatriker. De ska ha möten, ge stöd och ha undervisning för personalen som nu ställts inför nya och svåra arbetsuppgifter att ge psykosocialt stöd till alla de som är i behov av det, många av dem är själva i behov av hjälp och stöd.

En artikel om hälsosituationen på Västbanken och i Gaza publicerades i Läkartidningen i slutet av januari där sjukvårdspersonal uppmanas att ansluta sig till ett svenskt medicinskt nätverk för Palestina och en medicinsk resa är planerad till hösten i PGS regi. I början av mars deltar PGS vid ett möte i London arrangerat av den internationella medicinska tidskriften Lancet vilket förhoppningsvis leder till ett större internationellt samarbete.

Projektstöd – Forum Syd: Vi har nu fått besked från Forum Syd om ett fortsatt treårigt stöd till Barn- och ungdomscentret i Askar Camp och till Abu Dis ungdomsklubb. En utvärdering av de projekt som får stöd via Forum Syd har gjorts under februari och vi kommer att få resultat och rekommendationer under våren.

Det har varit mycket arbete på kontoret och många möten på grund av det som hänt i Gaza, men jag har besökt alla projekt på Västbanken som får stöd av PGS, för att följa upp dem och förbereda för de projektansvarigas besök under våren. Igår besökte jag PMRS klinik i Maythaloun utanför Jenin på norra Västbanken tillsammans med Sidas ansvariga för hälsostödet, för att se på det arbete som PMRS gör där. Kliniken drivs i samarbete med hälsovårdsministeriet som har en sjuksköterska på kliniken och som är ansvarig för all vaccinations- verksamhet annars är all annan personal från PMRS. Vi gjorde hembesök hos en funktionshindrad ung kille som tack vare ett väldigt bra arbete av rehabiliteringsarbetare och en bra familj, nu är väl integrerad i samhället och går i den allmänna skolan i byn. Vi träffade även borgmästaren som vad jag förstod är en driftig man som menar på att samhället måste satsa på att utveckla bra skol- och hälsovårdsprogram som gynnar hela befolkningen. Han är också en stark förespråkare och pådrivare tillsammans med PMRS för att skapa ett medborgerligt ansvar för att på så sätt bygga upp den civila samhällsstrukturen.

Yvonne Fredriksson, Jerusalem 2009-02-13