Fadderbrev 3, 2008

Har varit tillbaka i Jerusalem i tre veckor efter en lång och skön semester. Jag har hunnit med flera projektbesök och upplever att trots den mycket svåra tid som palestinierna går igenom så gör människor här det bästa av situationen. Trots interna strider som enbart gynnar Israel, embargot av Gaza, utbyggnaden av bosättningar och muren, militanta bosättare som blir mer och mer aggresiva och fattigdomen som brer ut sig så arbetar de organisaitoner som PGS samarbetar vidare och håller hoppet uppe hos befolkningen på de ockuperade områdena.

Den 3-4 augusti besökte jag Gaza för första gången på flera månader. På söndagen träffade jag representanter för Gaza Community Mental Health Program som är i full gång med att förbereda sin femte internationella konferens om mental hälsa, denna gång i samarbete med WHO under temat ” Siege and Mental Health ... Walls vs. Bridges”. Ni kan läsa mer om konferensen på PGS hemsida, där kan ni också läsa det senaste nyhetsbrevet från GCMHP. På söndagskvällen arrangerade kampanjen ”Breaking the Siege” en fest för de som planerar att försöka ta sig till Gaza med båt från Cypern denna vecka. Barn från Jabaliya Camp uppträdde med sång och dans och ett flertal tal hölls om vikten av att arbeta tillsammans för att bryta belägringen av Gaza.

På måndagen besökte jag Palestinian Medical Relief Society och besökte deras olika verksamheter . Vi åkte bland annat till en beduinby där PMRS gör regelbundna besök med sin mobilklinik. Jag fick där tillfälle att se den hälsoundervisning som hölls för kvinnorna i byn. Jag frågade kvinnorna om vad de anser om PMRS arbete, och de svarade alla att de är väldigt glada för deras besök och att de upplever PMRS som en tillförlitlig och bra organisation. De uppskattade också att de slipper gå så långa vägar för att uppsöka sjukvård. Läs mer om PMRS verksamhet på <a href="http://www.pmrs.ps" title="www.pmrs.ps">www.pmrs.ps</a>

Den 14 augusti besökte jag Askar Camp och som vanligt var det full fart på centret och de höll just på att avsluta sitt tredje sommarläger som har genomförts i samarbete med unga volontärer från Frankrike som haft lektioner för barnen i sång, dans, lekar, målning och barnen dansade till och med klassisk balett!

Jag har också deltagit i två ceremonier arrangerade av Abu Dis Youth Club i Abu Dis och PMRS i Ramallah för ungdomar som gick ut gymnasiet i våras och nu ska söka sig vidare till universitet eller andra utbildningar firades med . Det firades med pompa och ståt, sång dans och diplomutdelning.

PGS har lämnat in två ansökningar till Forum Syd om ett fortsatt treårigt stöd till Askar Camp och Abu Dis Youth Club.

Nu kan du som Fadder välja att ge ditt stöd via Autogiro. Se den broschyr som är medskickad. Hjälp oss att värva fler faddrar så att vi kan utveckla det arbete vi bedriver med organisationer i Palestina och Libanon. Skicka in namn och adress på personer du tror kan vara intresserade, så skickar vi information om våra projekt och hur man blir fadder.

Yvonne Fredriksson, Jerusalem 2008-08-15