Fadderutskick nr 3 – 2006
Jag tillbringade åtta veckor denna sommar i Jerusalem och sedan kriget startade hörde jag ljudet av krigsflygplanen varje morgon och kväll då de var på väg till Libanon för att sprida död och förstörelse. TV- nyheterna stod på överallt man kom och alla var upprörda och ledsna över Israels förstörelse av Libanon samtidigt som alla oroade sig för att omvärlden skulle glömma vad som pågår i Gaza. Men trots allt som händer så fortsätter folk att arbeta vidare för en bättre framtid, man vägrar att ge upp och aktiviteter pågick för fullt vid alla de projekt som får stöd via PGS. Bland annat ordnade Palestinian Medical Relief Society tillsammans med Ramallahs kommunfullmäktige en konsert för att samla in pengar till mediciner för Gaza.
Ungdomsklubben i Abu Diis arrangerade två sommarläger för byns barn och integrerade för första gången barn och ungdomar med olika former av funktionshinder. Till klubben kunde man också gå om man ville titta på VM i fotboll. På skolgården som ligger vid sidan av klubben hade de riggat upp en storbildsskärm och genom att betala 2 Shekel i inträde kunde uppemot 700 fotbollstokiga personer titta på fotboll tillsammans. Överskottet från inträdesavgifterna kommer att användas till klubbens fortsatta arbete framöver.
Jag besökte Askar Camp vid två tillfällen och precis som vanligt var det full fart. Till de sommarläger som de arrangerade anmälde sig flera hundra barn så de ansvariga fick låna lokaler i en yrkesskola i Nablus för att klara av anstormningen. Massor med barn kunde välja mellan aktiviteter som scouting, dans, musik, målning, franska språket och yoga. Många ungdomar som tidigare kommit som barn till centret fungerade nu som ledare för sommarlägren tillsammans med en del internationella volontärer.
I juni skrev PGS kontrakt med Sida för ett fortsatt stöd till Palestinian Medical Relief Society, PMRS och från och med september kommer PGS att ha en representant på plats i Jerusalem för att samordna arbetet. Nytt för projektet är att flera nya delprogram ingår och tillsammans med Bir Zeit universitet och PMRS ska vi göra flera pilotundersökningar vad det gäller nutrition och hälsostatus bland mindre barn, remissförfarande och tillgången till sjuk- och hälsovård i skuggan av muren.
Kontraktet till stöd för Gaza Community Mental Health Program, GCMHP är inte klart än men vi räknar med att kunna skriva kontrakt med Sida under september månad.
Från Libanon har vi fått E-mail under hela kriget där alla beskriver den svåra situationen. I norra Libanon i de läger där PGS har verksamhet drabbades man inte av bombningar men de tog emot stora mängder flyktingar från södern och från Beirut och de gav allt det stöd de hade möjligheter till, framförallt till de funktionshindrade flyktingarna.
I början av september har PGS förbundsstyrelse möte och biståndsutskottet kommer att lägga fram förslag om att ge extra stöd från Palestinainsamlingen till de olika projekten då alla har ökade kostnader på grund av den humanitära kris som råder.
Och visst känns det glädjande att Sverige nu kommer att vara värd för givarkonferenser för Libanon och Palestina men jag önskar att det internationella samfundet skulle ägna mycket mer av sin kraft för att en gång för alla lösa de politiska problemen i hela Mellanöstern och implementera FN:s resolutioner på alla områden. Först då kan alla människor och stater i området leva i fred och frihet och biståndet kan användas för att ge stöd till utveckling och framsteg och inte för att gång på gång behöva ge katastrofhjälp för att bland annat bygga upp förstörd infrastruktur.
Yvonne Fredriksson
English
عربي